harraste E L E K T R O N I I K K A

SISÄLTÖ
MILJOONALAATIKKO
Sekalaista elektroniikkaharrastajan tarvitsemaa tietoa, taulukoita, laskukaavoja, yms.
KIRPPIS
Elektroniikkaharrastajan kauppapaikka.
PIIRROSMERKIT
Elektroniikan, sähkötekniikan ja rakenussähköpiirrustusten piirrosmerkkejä.
RAKENNUSOHJEET
Kytkikset, piirilevykuvat, ja muut rakenteluohjeet pariin elektroniikkaprojektiin.
ARTIKKELIT
Elektroniikasta ja sähköstä yleensäkin, kirjoittelemiani juttuja, asiasta ja asian vierestä.
U.K.K.
Usein Kysytyt Kysymykset.
KÄRY KÄVI
Enemmän tai vähemmän hauskoja tapahtumia elävästä elämästä.
SALAISET PAHEET
Elektroniikkaharrastajan salaiset paheet... sovellettavissa omalla vastuulla.
LINKIT
Linkkejä sinne ja tänne.
PALAUTE
Näihin sivuihin liittyvä palaute, sekä elektroniikkaan liittyvät kysymykset tänne.
ETUSIVULLE

 

Julkaistu:10.10.2020
Muokattu: 
U. K. K.
Usein Kysytyt Kysymykset

Auton erillinen työkoneakku, ja sille erillinen laturi
 
> Moi, minulla on kevytkuorma-auto siinä 24 v laturi.Mutta hiiappi ja
> vinssi on 12 volttisia. Eli autossa on 24 v ja 12 v järjestelmä.
> Noiden hiiapin ja vinssin akku latautuu jollain elektronisella
> jännitteen muuttajalla,joka on hidas/tehoton, ehkä 5A.
 
>  Haluaisinkin laittaa konehuoneeseen 12 v laturin nykyisen
> systeemin tilalle lataamaan tuota työakkua .
> 24 v järjestelmä säilytetään.
> Tarvitseeko kytkennässä mtn. erikoista ottaa huomioon,ettei mene
> sähköt sekaisin.Laitatko kytkentä kaavion?
> Kiitos
 
Morjensta,
 
Jos lähdetään fundeeraamaan simppeleintä ratkaisua, voisi sen nykyisen
tehottoman muuntimen vaihto tehokkaampaan olla yksi ratkaisu.
Hakkuriperiaatteella toimivat jännitesäätimet eivät nykyään ole enää
ihan hirveän hintaisia, ja ovat tehoonsa suhteutettuna varsin
pienikokoisia ja toimivat hyvällä hyötysuhteella.
 
Mutta toki, jos noita lisälaitteita käytetään paljon, ja auton oma
laturikaan ei välttämättä jaksa tuottaa noita varten tarpeeksi tehoa,
voi tällöin toisen laturin laittaminen olla paras ratkaisu.
 
Periaatteessa homma on yksinkertainen. Nykyinen jännitemuunnin puretaan
pois, jolloin 24 ja 12 voltin järjestelmät ovat kokonaan erillään
toisistaan. Uusi laturi kytketään vain työakkuun, ei miltään osin
auton omaan 24 volttiseen järjestelmään.
 
Työakun sähköjärjestelmä voisi periaatteessa olla kokonaan "kelluva",
eli se ei olisi mistään kohdin yhteydessä auton omaan järjestelmään.
Mutta koska latureissa tyypillisesti on miinuspuoli kytkeytyneenä
runkoon, on homma käytännössä toteutettava siten että molempien
järjestelmien miinukset ovat, rungon kautta, tai vaikkapa
johtimellakin, kytkettynä toisiinsa.
 
Käytännössä homma ei kuitenkaan ole välttämättä niin simppeli.
Ensinnäkin latureita on erilaisia. On tasavirtalatureita ja
vaihtovirtalatureita. Toisissa on sisäinen jännitesäädin,
toisissa ulkoinen. Vaihtovirtalaturi, sisäisellä
jännitesäätimellä, lienee nykyään yleisin tapaus.
 
Jos googletat vaikkapa hakusanoilla "auton laturin kytkentä"
löytyy periaatekuvia erilaisista tapauksista, joiden pohjalta
voisi sitten lähteä soveltamaan tähän sopivaa kytkentää.
 
Ensinnäkin latauksen merkkivalo. Jos sille ei nähdä tarvetta,
voiko sen jättää kytkennästä kokonaan pois? Se riippuu laturista
ja lataussäätimestä. Joissakin kytkennöissä laturin saa tarvitsemansa
herätevirran latauksen merkkivalon kautta, ja jos merkkivalon jättää
pois, tai jos lamppu on kärähtänyt, laturi ei ala lataamaan.
 
Tai jos laturin herätevirta ei tule merkkivalon kautta,
mitä kautta se tulee? Ja yhtä kaikki, mitä kautta heräte tuleekin,
ja jos se on laturilla koko ajan päällä, silloinkin kun moottori ei
ole käynnissä, se on tällöin purkamassa akkua.
 
Tällöin voidaan tarvita ohjauskytkentä, vaikkapa releen välityksellä,
joka kertoo apuvirtalaturille, milloin moottori on käynnissä.
Eli kun virta-avainta käännetään eka pykälä, kytkeytyy ohjausreleelle
sähkö, ja tällöin rele kytkee työakulta herätevirran työakun laturille.
 
Mutta toki, jos laturi ei herätettä tarvitse, tällöin tätä ohjausta
ei luonnollisesti tarvita.
 
Valmista kytkentäkaaviota en siis näillä lähtötiedoilla pysty piirtämään,
mutta toki jos laturista saadaan lisää tietoa,
tällöin voisi jotain piirrelläkin.
 
 

 Paluu U. K. K. sivujen päävalikkoon 

Käsiteltyjä kysymyksiä yhteensä 706 kappaletta.
Viimeisin lisätty viesti: Auton erillinen työkoneakku, ja sille erillinen laturi 10.10.2020

Tulostuskelpoinen sivu

harraste ELEKTRONIIKKA - ©Kari Huhtama, Iittala