harraste E L E K T R O N I I K K A

SISÄLTÖ
MILJOONALAATIKKO
Sekalaista elektroniikkaharrastajan tarvitsemaa tietoa, taulukoita, laskukaavoja, yms.
KIRPPIS
Elektroniikkaharrastajan kauppapaikka.
PIIRROSMERKIT
Elektroniikan, sähkötekniikan ja rakenussähköpiirrustusten piirrosmerkkejä.
RAKENNUSOHJEET
Kytkikset, piirilevykuvat, ja muut rakenteluohjeet pariin elektroniikkaprojektiin.
ARTIKKELIT
Elektroniikasta ja sähköstä yleensäkin, kirjoittelemiani juttuja, asiasta ja asian vierestä.
U.K.K.
Usein Kysytyt Kysymykset.
KÄRY KÄVI
Enemmän tai vähemmän hauskoja tapahtumia elävästä elämästä.
SALAISET PAHEET
Elektroniikkaharrastajan salaiset paheet... sovellettavissa omalla vastuulla.
LINKIT
Linkkejä sinne ja tänne.
PALAUTE
Näihin sivuihin liittyvä palaute, sekä elektroniikkaan liittyvät kysymykset tänne.
ETUSIVULLE

 


Poistututtaako?
Muutakin löytyy
kuin vain
elektroniikkaa.
Julkaistu:25.04.2018
Muokattu: 
U. K. K.
Usein Kysytyt Kysymykset

Penkinlämmittimeen PWM-säädin
 
> Asensin moottoripyörän yleismallin penkinlämmittimet jossa
> alkuperäisenä kaksi lämpöelementtiä.Kytkentä toteutettu
> kaksiasentoisella kytkimellä 1 asennolla sarjaan jolloin
> lämmitysteho jo pienempi.Nyt käytössään on vain yksi vastus
 
> Niin miten olisi parasta toteuttaa kytkentä koska 2 asento on
> liian kuuma.tässä sähkötietämyksessä olen aivan noviisi
 
Alkuperäisessä kytkennässä elementin jännite saatiin puolitettua
kahden elementin sarjaankytkennällä. Nyt jos toista elementtiä ei
enää ole, täytyy jännitteen pudottaminen tehdä jollain muulla
tavalla, tai sitten hoidettava lämmitys täydellä jännitteellä,
mutta siten että lämmityksen päällä oloa säädellään
pulssittamalla elementille syötettävää virtaa.
 
Periaatteessa yksinkertaisin tapa jännitteen pudottamiseen
on vastus. Mutta tässä tapauksessa pudotusvastus korvaisi sen
alkuperäisen toisen vastuksen, ja siten siinä myös hukkuisi
tehoakin yhtä paljon, joten tuossa toteutustavassa
ei olisi mitään järkeä.
 
Toinen vaihtoehto olisi jännitesäädin, joka muuntaa 12 voltin
jännitteen kuudeksi voltiksi. (olettaen että pyörästä tuleva
syöttöjännite on 12V). Mutta jotta vastusvaihtoehdossa syntyvä
tehohäviö ei toteutuisi tässäkin, pitäisi säätimen olla
hakkurisäädin. Tämä olisi sinänsä ihan mahdollinen
toteutustapa tähän. Valmiitakin hakkurisäädinmoduleita on
saatavissa, ja tuollaisen kytkeminen on suht simppeli juttu.
 
Mutta kun tarpeena on vain lämmitysvastuksen tehon säätäminen,
hakkurijännitelähdettä yksinkertaisempi ja huokeampi
säädinvaihtoehto voisi olla PWM-säädin. (Pulse-Width Modulation)
Tällainen säädin pätkii kuormalle menevää sähköä, ja pulssituksen
pulssisuhde on säädettävissä, eli pulssisuhdetta säätämällä
säätyy lämpövastuksen lämmitysteho.
 
PWM-säätimen pystyy rakentelemaan itsekin, mutta jos aikaisempaa
rakentelukokemusta ei ole, valmis säädinmoduli on helpompi
ratkaisu. Noita valmiita PWM-sätimiä kaupitellaan useimmiten
DC-moottorin nopeussäätiminä, mutta pääsääntöisesti
PWM-tekniikalla tehty säädin toimii yhtä lailla myös
lämpövastuskuorman kanssa.
 
Tuossa muutama nopsasti googleteltu linkki:
 
https://www.partco.fi/fi/saehkoemekaniikka/moottorit/moottoriohjaimet/19596-mot-ns-0-10a.html
 
http://www.ebay.com/bhp/pwm-controller
 
https://www.triopak.fi/fi/tuote/K8004

 Paluu U. K. K. sivujen päävalikkoon 

Käsiteltyjä kysymyksiä yhteensä 692 kappaletta.
Viimeisin lisätty viesti: ElKo:n pudonnut kapasitanssi, ja vähän muistakin arvoista 13.12.2018

Tulostuskelpoinen sivu

harraste ELEKTRONIIKKA - ©Kari Huhtama, Iittala